Go to Top

Radar – sięga tam, gdzie wzrok nie sięga

Firmy komunalno-porządkowe pracują często w warunkach, w których nietrudno o kolizję, a nawet wypadek z udziałem człowieka. Uniknąć tego można zapewniając kierowcom śmieciarek optymalną widoczność wokół całego pojazdu. Nawet prawidłowo ustawione lusterka tego nie gwarantują. W takich sytuacjach z pomocą przychodzi technologia radarowa, która dopiero teraz jest dostępna szerszej grupie odbiorców. Inżynierowie z firmy Groeneveld-BEKA wykorzystali wszystkie jej zalety, konstruując, dopasowany do potrzeb branży komunalnej, radarowy system wykrywania przeszkód Greensight. Do eliminacji martwych pól wokół pojazdu, system wykorzystuje czujniki, monitory i kamery lub korzysta z tych wszystkich elementów jednocześnie. Dzięki technologii radarowej Greensight ma duży zasięg wykrywania. W zależności od rodzaju zastosowanego czujnika jest to do 20 lub do 40 metrów.
 
Kolizje i wypadki w sytuacji wzmożonego ruchu oraz w ograniczonych przestrzeniach wąskich uliczek osiedlowych, nie są czymś wyjątkowym. A w takich właśnie warunkach najczęściej muszą pracować firmy komunalne, zajmujące się pracami porządkowymi i zbiórką odpadów. Nie trzeba przy tym rozwijać dużych prędkości – niekiedy wystarczy zmiana kierunku jazdy, pasa ruchu czy niedostateczna koncentracja kierującego. Oprócz maksymalnej koncentracji, niebagatelną kwestią jest również dobra widoczność otoczenia z perspektywy kierującego. To od niej zależny jest komfort prowadzenia, bezpieczeństwo kierowcy oraz pozostałych osób znajdujących się wokół pojazdu. Nawet prawidłowo ustawione lusterka i czyste szyby nie zawsze gwarantują pełną i dobrą widoczność. Gabaryt także ma znaczenie. Im większa śmieciarka, tym większe ryzyko kolizji lub potrącenia. Dlaczego? Wraz ze zwiększającymi się wymiarami pojazdu, tzw. martwa strefa powiększa się automatycznie. Martwa strefa to obszar, którego wzrok siedzącego za kółkiem kierowcy tak naprawdę nie obejmuje. Nie można wtedy dostrzec ani ludzi, ani innych obiektów znajdujących się w tej strefie. A jeśli ich nie widzimy, to niestety nie jesteśmy w stanie odpowiednio szybko i właściwie zareagować. Takie są fakty.
Zjawisko tzw. martwego pola można jednak wykluczyć. Z pomocą przychodzi zaawansowana technologia radarowa. Bardziej czuła, mniej zależna od temperatury otoczenia, nadająca się nawet dla najbardziej wymagających środowisk. Przetestowana i wykorzystywana od wielu dekad m.in. w lotnictwie czy systemach obronnych. Z taką rekomendacją, unikatowymi cechami i zaletami technologia radarowa jest przy tym obecnie bardzo przyjazna dla użytkownika. Inżynierowie z firmy Groeneveld-BEKA wykorzystali wszystkie jej zalety, w tym przede wszystkim precyzję dokładności wyznaczania obiektów w przestrzeni, konstruując radarowy system wykrywania przeszkód Greensight i dopasowując go do potrzeb branży.

 Idąc z duchem czasu chcieliśmy zaprezentować alternatywę dla solidnego rozwiązania Greensight, które mamy już w ofercie, a które oparte jest na technologii ultradźwiękowej często używanej przez wojsko – przekonuje Jerzy Saleta, Szef Techniczny w Groeneveld-BEKA Polska.

Rozwiązanie radarowe Greensight ma jednak tę przewagę, iż daje szersze spektrum możliwości zastosowania tej technologii w różnych gałęziach przemysłu (niewrażliwość na zabrudzenia czy ruchy powietrza, np. wiatr), pozwalając maksymalnie zwiększyć bezpieczeństwo ludzi i pojazdów. Jest to realne wzmocnienie bezpieczeństwa wszędzie tam, gdzie ryzyko kolizji jest znacznie podwyższone - dodaje Jerzy Saleta.
Potencjalne koszty związane z ewentualnymi roszczeniami finansowymi z tytułu uszkodzenia mienia czy wypadków z udziałem człowieka mogą mieć negatywny wpływ na sytuację i wyniki finansowe, a w konsekwencji wizerunek firmy.  Radarowy Greensight pomaga ustrzec się przed takim scenariuszem zdarzeń. A jak to robi?

– Radarowy Greensight, eliminując martwe pola wokół pojazdu, wykorzystuje czujniki, monitory o różnych właściwościach technicznych, system kamer lub korzysta z tych wszystkich elementów jednocześnie – wyjaśnia Jerzy Saleta.

Dzięki technologii radarowej Greensight ma duży zasięg wykrywania. W zależności od rodzaju zastosowanego czujnika jest to do 20 lub do 40 metrów. Nawet przy takich odległościach czujniki radarowe wykrywają najmniejszy ruch. Umożliwiają dokonanie oceny kierunku czy prędkości obiektu.



Czujnik radarowy

Czujniki radaru są oparte na technologii fal milimetrowych i działają doskonale niezależnie od warunków pogodowych. Są wodoodporne (IP66 dla skrzynki sterowania, IP69K dla czujnika). Wszystkie czujniki radaru można wykorzystywać samodzielnie lub w połączeniu z kamerą i monitorem.


Wysokiej rozdzielczości monitor dostępny w wersji 7'', 9'' i 10''

Wysokiej rozdzielczości monitory są dostępne w wersjach: 7’’, 9’’ i 10.1’’. Mogą obsługiwać od jednej do nawet 4 kamer i wyświetlić jednocześnie widok np. ze wszystkich czterech źródeł. Same kamery mogą mieć również różne kąty obiektywu: 110°, 130° lub 150°. Co ważne, dostępna jest wykrywająca pieszych wersja kamery z obiektywem 52° lub 140°. „Dodatkowa para oczu” obejmująca swym zasięgiem tylne, boczne i przednie martwe pola wokół śmieciarki jest w takim przypadku niezastąpiona. System detekcji można rozbudować o wysokiej klasy rejestrator cyfrowy, którego zapisy można odczytać w każdej chwili jeśli zajdzie taka potrzeba.


Kamera tylnia CMOS na podczerwień  z szerokim kątem obiektuwu

Groeneveld-BEKA jest częścią The Timken Company. W swojej ofercie posiada również rozwiązania wspomagające proces zarządzania olejem oraz automatyczne systemy smarowania dla każdego rodzaju aplikacji. Groeneveld-BEKA nieustannie dąży do opracowywania i wytwarzania wszystkich produktów we własnym zakresie zgodnie z zasadami produkcji na światowym poziomie.

Więcej informacji: Radarowy system wykrywania przeszkód Greensight